Safety en EHBO

Safety

Het organiseren van een dagtocht, een weekendje weg of een langere vakantie omvat verschillende aspecten, waarvan veiligheid de basis vormt. Het gekozen systeem hangt af van het aantal deelnemers. Het is belangrijk om bij grotere aantal deelnemers vooraf afspraken te maken met de eigenaar(s) van restaurants en te kiezen voor een beperkt menu om lange pauzes te voorkomen.

Bij het "Rij Systeem", waarbij maximaal 12 personen betrokken zijn, kan het buddy-systeem worden gebruikt. Elke deelnemer houdt een oogje op de rijder achter zich, en als die niet zichtbaar is, vermindert men de snelheid en wacht men bij de afslag.

Bij een grotere groep is het "Follow-Up" systeem het meest geschikt.

De begeleiding begint met ervaren navigators en routeplanners die vertrouwd zijn met verkeerssituaties en een betere motorbeheersing hebben. In de Harley Davidson-wereld staan zij bekend als "Road Captains", die ervoor zorgen dat iedereen veilig op de eindbestemming aankomt en altijd de geldende verkeersregels volgen. We blokkeren geen wegen en respecteren de verkeersvoorschriften.

Het is verstandig om Road Captains ook te trainen in eerste hulp bij ongelukken, vooral gericht op situatiebewustzijn en EHBO-handelingen.

Buddy Systeem

Het buddy-systeem tijdens het motorrijden is een praktijk waarbij twee of meer motorrijders samen rijden en elkaar ondersteunen tijdens de rit. Het is een vorm van rijden in kleinere groepen waarbij elke rijder verantwoordelijk is voor de veiligheid van de andere rijders in de groep, vooral in uitdagende omstandigheden.

Het belangrijkste aspect van het buddy-systeem is dat elke rijder een specifieke partner heeft waarmee hij of zij regelmatig communiceert en samenwerkt. Dit kan betekenen dat ze elkaars positie op de weg in de gaten houden, elkaar waarschuwen voor gevaren op de weg, of hulp bieden in geval van pech of een ongeluk.

Het buddy-systeem draagt bij aan de algemene veiligheid van de groep, omdat rijders elkaar kunnen ondersteunen en bijstaan ​​indien nodig. Het moedigt ook een gevoel van kameraadschap en verantwoordelijkheid aan tussen de leden van de groep, wat de algehele rijervaring verbetert.

Follow Up Systeem

Het "Follow Up" systeem bij het motorrijden in grotere groepen is een methode om ervoor te zorgen dat alle rijders elkaar kunnen volgen, met name tijdens lange afstanden of in complexe routes. Hierbij wordt een vooraf bepaalde volgorde van rijden gevolgd, waarbij elke rijder een specifieke positie inneemt. De voorste rijder fungeert als de leider van de groep.  De tweede rijder de "dropper" geeft aan waar iemand moet stoppen om de route aan te geven, met wel aandacht voor je eigen veiligheid en zichtbaarheid. De achterste rijders, ook wel 'sweepers' genoemd, houden de groep in de gaten en zorgen ervoor dat niemand achterblijft. Als een motorrijder in de groep een afslag mist of een probleem heeft, kan een 'sweeper' hierop reageren en de rest van de groep informeren. Communicatie tussen de rijders is van essentieel belang en kan plaatsvinden via communicatiesystemen op de helmen, handgebaren of vooraf afgesproken methodes. Op deze manier kan de groep soepel en veilig blijven rijden, zelfs in complexe verkeerssituaties of onbekend terrein.

Tijdens mijn reizen in  Europa, Uk, IRL en schotland  is er een uitgebreide EHBO-set en een AED aanwezig. Voorafgaand aan elke reis wordt ook gecommuniceerd wie de  EHBO'ers of BHV'ers zijn. En hoe deze tijdens de reis te benaderen zijn.   

Als gecertificeerde EHBO-instructeur bied ik een specifieke EHBO-training aan voor motorrijders en Road-Captains die zich richt op "wat nu" als er een ongeluk gebeurt. Tijdens deze training behandelen ik de volgende onderwerpen:

Indien je interesse hebt in een meer uitgebreide EHBO-training, kan ik je doorverwijzen naar het Rode Kruis of ga naar Zo-EHBO. Misschien ontmoeten we elkaar daar tijdens een training of wellicht later als vrijwilliger.